تاریخچه طراحی سایت ؛ تولد اولین وب سایت
نوشته شده توسط : ساحل

وب سایت‌های زیادی در سراسر دانشمند هستی دارند، ولی هیچ کدام از آن‌ها ۲۶ سنه دیرینگی ندارند. اولین وب سایت گیتی که به پروژه World Wide Web یا همان W3 تعلق داشت، در ۶ آگوست سنه ۱۹۹۱ متولد شد. این تارنما که بدست «تیم برنرز لی» گسترش مکشوف بود، هنوز هم با آدرس https://info.cern.ch/hypertext/WWW/TheProject.html. در دسترس پیمان دارد.

همانطور که با مراجعه به آدرس اولین سایت جهان قابل نگریستن است، این سایت و سایر وب سایت‌های اولیه که به اطاعت از همین سایت به هستی آمدند، طراحی خاصی نداشتند و در آن‌ها از المان‌هایی همانند تصویر، ترکیب‌های رنگ یا فایل صوتی کاربرد نشده بود. رفته رفته و با شناسایی مرورگرهای گوناگون بدست Netscape و Microsoft که بازیگران اصلی دوران جنگ مرورگرها در این سال‌ها بودند، با استفاده از عواملی همانند جاوا اسکریپت و HTML، راه طراحی گرافیکی و شکل و شمایل دادن به صفحات وب هموارتر شد. به نظر می‌رسد مایکروسافت تاثیر زیاد زیادی روی این رویداد گذاشته باشد. در سال ۲۰۰۰ و با ارائه نخستین نسخه Internet Explorer برای سیستم‌های مک که از HTML 4.1 و CSS 1 به چهره کامل حمایت می‌کردند، انقلاب عظیمی در مرورگرها و طراحی سایت به وجود آمد. جالب است بدانید که این مرورگر، اولین مرورگری بود که به چهره کامل از فرمت تصاویر PNG حمایت می‌کرد.

طراحی سایت چیست؟
طراحی وب چیست

طراحی وب سایت، طراحی سایت یا همان Web Design، دقیقا به معنای کوشش برای برپایی یک پایگاه اینترنتی برای ارائه خدمات، فروش فرآورده یا آگاهی رسانی است. طراحی وب سایت یک فرآیند است که از لایه‌سازی صفحات وب، تولید محتوا، طراحی گرافیکی و رعایت اصول سئو ساختن شده است. به راستی اگر شما می‌خواهید یک وب سایت نیرومند برپایی کنید که بتوانید با به کارگیری آن خدمات، فرآورده یا هر چیز دیگری را به صفحه نخست گوگل بیاورید، باید تمام اصول فنی و ظاهری طراحی یک تارنما را رعایت کنید.

وظایف طراح سایت چیست؟


یک طراح سایت با توجه به اینکه در چه پروسه‌ای از طراحی وب سایت درگیر است، وظایف مختلفی دارد. به چهره کلی در طراحی و تاسیس یک سایت، به دو تیم یا فرد برای طراحی Back-end یا همان تقسیم کدها و Front-end نیاز داریم.

متخصص طراحی Back-end کسی است که مسئولیت نگارش کدهای مختلف برای ایجاد ساختار اصلی وب سایت را به عهده دارد. این کدها همان چیزی هستند که از نظر بازدیدکنندگان یک سایت نهان هستند و بیش از هر چیز وظیفه راه اندازی و عملکرد یک سایت را به عهده دارند. یک کارآزموده طراحی سایت که وظیفه توسعه Back-end را به عهد دارد از زبان های برنامه‌نویسی مثل Python، ASP و PHP استفاده می‌کند.

در بحث طراحی Front-end تمام امور برای بهتر کردن ویژگی‌های دیداری یک سایت سپریدنانواع طراحی سایت چیست؟می‌شوند. به راستی تمام چیزی که بازدیدکننده سایت می‌بیند، نتیجه پیشه یک گسترش دهنده Front-end‌ یا همان کسی است که با استفاده از کدهای گوناگون نما وب سایت را به سر و شکل می‌دهد. برای توسعه نما سایت، دربایستن به کد نویسی است و نوشتن این کدها با زبان‌هایی مانند HTML، CSS و جاوا اسکریپت انجام می‌گیرد. البته فراموش نکنید که همش در این پروسه مشارکت با یک گرافیست وب می‌تواند نتایج زیاد بهتری رقم بزند.

برای طراحی سایت به چه ابزاری بیچارگی داریم؟
ابزار طراحی سایت

حتما با خودتان اندیشه می‌کنید، یک رایانه خوب که با سرعت بالا همه چیز را اجرا کند و اعصاب ما را اثناء اجرای فرمان‌های گوناگون به هم نریزد؟ بله، گرد از اصلی‌ترین ادوات برای طراحی وب یک رایانه خوب با سیستم عامل به روز و پسندیده است. ولی مهم‌تر متعلق به آلت اصلی طراحی وب یا همان زبان های برنامه نویسی مختلف هستند.

ابزارهای طراحی سایت، معمولا با پروا به اینکه در چه پروسه‌ای از بحث طراحی وب درگیر باشند، می‌توانند کاملا از هم متفاوت باشند. این افزارها معمولا در گذر زمان با نسخه‌هایی جدیدتر جایگزین می‌شوند لغایت شغل طراحی سایت را راحت‌تر و مفیدتر کنند. البته فناوری که پشت هر کدام از این افزار پیمان دارد، همچنان ثابت می‌ماند و تنها تاثیر آن‌ها است که دستخوش تغییر می‌شود.

یک طراح سایت از آلت و تکنولوژي‌هایی مثل HTML، CSS، PHP یا هر زبان و تکنولوژی دیگری مربوط به طراحی سایت کاربرد کند.

انواع طراحی سایت
وب سایت‌های معاصر به دو نوع تارنما استاتیک و تارنما داینامیک دسته‌بندی می‌شوند.

طراحی سایت استاتیک
در طراحی سایت استاتیک، یک فایل متمایز به ازاء هر صفحه وب سایت روی سرور ذخیره می‌شود و هر بار که این صفحه باره احتیاج باشد، عینا از سرور بازخوانی می‌شود و برای کاربر نمایش دیتا می‌شود. از مزایای این گونه طراحی سایت که در بیشتر لغایت سال ۲۰۱۵ محبوبیت داشت، سهولت طراحی صفحات استاتیک و امنیت بالای آن برای سرورهای آن دوره بود.

با ارائه سرورهای ارزان قیمت‌تر و بالا رفتن تکنولوژی امنیت سرور، تدریجا این طراحی جای خویش را به طراحی سایت داینامیک (پویا) داد. البته هنوز هم در تمام وب سایت‌های داینامیک، بخش‌هایی با طراحی استاتیک برپایی می‌شوند و در واقع تمام وب سایت‌ها چند تقسیم استاتیک در طراحی خود دارند.





:: بازدید از این مطلب : 119
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: